2011-11-29

Seriös skolförberedelse

Axel fyllde fem ar i september och gar nu sista aret pa dagis. Det kallas för det skolförberedande aret och de barn som ska börja skolan nästa ar har egna uppgifter pa eftermiddagen när de mindre vilar. I Axels grupp är det 12 barn som ska börja skolan nästa ar. Av dessa gar tre barn nu ett extra ar för att de inte ansags mogna att börja skolan förra aret, när de egentligen skulle börjat. Ytterligare tre gar hos logoped för att förbättra sitt uttal. Ett barn far 45 minuters extra undervisning i skolan varje vecka för att lära sig halla pennan rätt i handen. Ytterligare ett antal barn kommer observeras pa dagis av ytterligare en person för att fa en second opinion. Axel har fatt kommentar om att han maste jobba pa med italienska ordförradet lite extra. Uttal och grammatik är okej om jag förstatt det rätt.
Men det är inte manga rätt pa de här ungarna! ;-) Snacka om seriös skolförberedelse! Atminstone om man jämför med hur det var när jag började skolan. Kanske är det sa här i Sverige ocksa nu för tiden?

8 kommentarer:

Anonym sa...

Skojaru! Nej nej, Här leker man igång skoltiden. Förskoleklassen (nollan) går ut på att lära sig att fungera i grupp. Social träning. I princip bara det. Mjukbyxorna på!

Anonym sa...

Glömde säga att det var Helena Waslings kommentar den där.

Anna sa...

Jodu, det skulle man ju kunna hoppas på. Första dagen David började i nollan så frågade han fröken "vad får vi för läxa". Varpå fröken klappade honom på huvudet och sa" Nej, inga läxor första året". David började gråta och ville byta skola!
Jag vet inte om jag har ett extra känsligt barn eller en icke pedagogisk fröken. Hon kunde ju gett honom en ritövning.

Annina sa...

Jisses! Och i det här landet finns inte ens resurser till toapapper! Andra sidan alperna var nog ett bra val?!

Camilla Toniolo sa...

Annorlunda alltsa...

Men Annina! Vi bor ju pa samma sida alperna nu för tiden! Jag är bara lite längre norr ut fran dig sett. Och pa andra sidan en rätt betydelsefull gräns... ;-)

Marlene sa...

Jag har ju min dotter i samma dagisgrupp och kan bara hàlla med dig. Jag undrar om det ser likadant ut i alla dagisgrupper eller om det är fröken som är speciell... Det ska bli intressant att se vad min dotter fàr för utlàtande efter "second oppinion" utvärderingen...

Annina sa...

Vaaaa??!?!?! ;) Jaha, ja geografi är ju kanske inte min starka sida... Det låter liksom så bra tycker jag, det där med andra sidan alperna, men okej... Andra sidan gränsen då! Eller andra sidan sjön? :)

Camilla Toniolo sa...

:-) Tja, andra sidan sjön är det ju ocksa. Fast inte riktigt samma sjö. Vi bor vid norra delen av Luganosjön, du borde bo en bra bit söder om Lago Maggiore?