2010-08-25

Dagisbesök och andra besök

Idag har vi besökt Axels dagis tillsammans med de andra barnen som är nya i gruppen. Totalt var det fem nya barn, men tre av dem har inte fyllt 3 år ännu, så de får vänta några månader innan de börjar. Alltså blir det bara 18 barn i gruppen, varav två nya och bara en treåring om jag förstått saken rätt. Ett gäng 4-5-åringar alltså. Kan ju bli kalas!

Fröken Benedetta verkade urgullig och Axel tyckte om henne. Det verkade heller inte vara några problem att välja kortare dagar eller några korta och några långa, så länge det var regelbundet och inte lite hipp som happ. Skönt! Där föll en sten från mitt hjärta! Flera barn var också, liksom Axel, flerspråkiga så han är "normal" här. Till skillnad mot hur det var i vår lilla by i Bayern.

Han fick välja en symbol som han ska ha på sin handduk, skyddsrock, gymnastikpåse etc. Utan att tveka valde han en kastanj. Va? Varför då liksom? En kastanj är brun och ser ut som en... Hmm... nåja. Det fanns ju ialla fall andra alternativ, men han visste ju vad han ville så det blir säkert bra. Imorgon ska jag införskaffa det han behöver i textilväg och brodera - just det BRODERA små kastanjer på alla grejerna. När broderade jag senast? I trean när fröken Ulla tvingade oss antar jag...? Men ska ungen gå på dagis där andra barn har broderade figurer ska han minsann också få en liten broderad brun lort.... ehhh... kastanj.


Andra aktuella besök är det nyligen avslutade från bayerska kompisar som stannade fem dygn och det annalkande från mina föräldrar som stannar en vecka. Och sedan rullar det på med ännu fler besök under september. Härligt!

4 kommentarer:

Anna sa...

Underbara Axel. Skönt att dagiset verkade ok. Googlade på kastanj och hittade lite bilder. Lycka till...
kram Anna

Annina sa...

Hej där hemmafrun... eller pigan... haha! Lycka till med kastanjbroderierna, snälla låt oss få se hur det blev! :-)

Marlene sa...

Oh vad jag är glad att du gillade dagiset! Natalie pekade pà ett moln när hon skulle välja symbol. Det tyckte jag inte vekade sà kul att brodera sà jag avstyrde det och i stället valde hon ett hus. Raka linjer. Jag sydde nästan alla med täta sick-sackstygn med symaskin.

Gunilla sa...

Brodera?? När man kan stryka på? :-)Sofus valde en giraff på sitt dagis och det fanns ju på www.namnlappar.se! Phu.