2011-06-22

Import, export

Jag har en turkisk kompis i München som brukar hävda att på frågan vad de sysslar med svarar alla hennes landsmän: "Import, export..." Jag förstår precis vad de menar. För oavsett var vi bor tycks jag sakna något som jag bara måste ha! Eller rätt mycket egentligen. När vi bodde i Tyskland var vi periodvis riktigt ofta i Italien och hade då alltid med oss bärkassar fyllda med persikojuice, taleggio, ostbågar, karljohansvampsbuljong för risotto och mandelbiscotti. Här i Schweiz köper vi fortfarande detsamma i Italien (gränsen är bara 20 minuter härifrån så vi handlar ofta där). Men vi måste handla här också, för här köper vi saft, chips, rösti och yoghurt. Och när vi är i Sverige fylls packningen med fiskbullar, välling (250 liter nu vid senaste resan...), barnböcker, djungelvrål, smågodis, mariekex (även om jag nyss fick veta att det finns samma här), ballerinakex med allsköns smaker (wow, det finns med lakrits!), kläder, bilbarnstolar (bakåtvända finns bara i Sverige och Holland tror jag) och andra nödvändigheter. När vi åker till Tyskland bunkrar vi nu Knorrs salladsdressing i påsar, kryddmixer och d-droppar från apoteket (Jodå, det fins här ocksa - men de är antingen beska eller ska blandas med modersmjölk. De tyska blandas med vatten på en sked och är mer praktiska) .

Men det värsta är att listan växer. Jag pratade med Marlene om detta häromkvällen och vi jämförde inköpslistor. Då inser man ju plötsligt att det finns fler saker som man bara måste, eller ialla fall bör, ha. Som pulvermix till våfflor, nyponsoppa, fiskbuljong och havregryn. Som jag hittills inte saknat, men nog ändå kommer börja vilja ha nu när jag fått veta att det inte finns här.

Som sagt; Import, export...

Inga kommentarer: