2010-10-05

Fem i familjen

Om sisådär tio veckor, senast, blir vi fem i familjen. Det kommer en lillebror till Clara och Axel. :-) Graviditeten har gått lite upp och ner, men i jämförelse med när jag väntade Axel (och kräktes konstant åtta timmar om dagen i 20 veckor) och när jag väntade Clara (och började få preeklampsiesymptom och blev inlagd redan i v. 23 första gången, gjorde otaliga kontroller varje vecka, var sängliggande och sedan förlöstes med akutsnitt fyra veckor för tidigt) så är det här en FANTASTISK graviditet! Med undantag av två veckor runt v. 17-19 när det var lite svajigt så har jag mått otroligt bra och allt ser fortfarande helt okej ut. Lillprinsen väger nu ca 1,2 kg och min kropp är fortfarande med på noterna. Det här går nog vägen! :-)

Men vi hade behövt lite hjälp med namn. Axel, Clara och...? Vadå...? Det måste ju funka på svenska, tyska och italienska. Och helst engelska också. Det får gärna vara nordiskklingande och måste funka med efternamnet också. Förslag, tack!

13 kommentarer:

Maria sa...

Åh så mysigt att det blir en liten kille:).

Namnförslag? Såhär direkt skulle jag säga Love, Anton, Hugo eller Isak. Ska tänka lite till och se om jag kommer på något bättre.

Stor kram till dig och magen!

Marlene sa...

Grattis till graviditeten igen!

Eric (eller Erik) tycker jag är fint och passar perfekt in pà dina önskemàl. Internationellt, nordiskt och kort (som Axel och Clara).

Kolla annars in namntoppen.se för förslag.

Annina sa...

Grattis vad roligt!
Det första namn jag tänkte på var Eric, som redan sagts så passar det in med Axel och Clara.
Pojknamn på italienska tycker jag är lite halvsvårt men mina favoriter (som funkar även internationellt) är Matteo och Adriano, t.ex Adrian kan man ju säga i Sverige om man vill försvenska...
Bland mina väninnor här heter barnen även Lorenzo, Mattia, Mattias, Alessio, Riccardo, Stefano...
Lycka till, så spännande!
Kram Anna

Camilla Toniolo sa...

Tack snälla ni!
Erik/Eric är ett namn som nämns ofta i sammanhanget. Fast vi är inte helt övertygade. Mitt (och Axels) favoritnamn är Sixten, men Marco vägrar. Anton är ocksa en favorit, men det förkortas Toni pa italienska. Toni Toniolo... Den ungen är dömd att bli först mobbad och sedan pizzabagare... En hel dg var vi fullt övertygade att Moritz var det rätta namnet - tills vi insag att vi bor 2 timmar fran St Moritz. Det blir väl som att kalla sitt barn Göte när man bor i Göteborg? Eller...?
Oscar är ocksa en kandidat och just nu haller Marco pa Walter.
Hugo hade vi som arbetsnamn när vi väntade Axel, men efterssom H i början pa ord är stumt pa italienskan uttalas det snarare "Ogå".

Mer förslag och synpunkter mottages tacksamt!

Mikaela de Ville sa...

Isak var mitt favoritnamn då vi väntade Vera! Funkar på engelska, men vet inte hur det är med italienskan och tyskan, men borde väl gå där också? Ett annat nytt favoritnamn jag hittat är Mille. Såklart är Mats inte med där heller... Inte för att det är aktuellt. Inte än iaf!
Kram!

Mikaela de Ville sa...

Haha, såg nu din kommentar och såg Sixten som ju var det namnet jag och Mats kommit överens om utifall att V blivit en pojk! :o)

Ulle sa...

Jättemassa grattis till er! Och jag måste medge att jag är imponerad, Clara är ju så liten!

Vi kommer nog va sugna på mer barn om sådär 10-15 år och då är det nog lagom med barnbarn :o)

Erik o Karl är ju så klart två favoriter, men även Oskar, Nils och Hannes är sååå fina!

Kram till er alla

Marlene sa...

Lite mer namnsynpunkter:
Jag fràgade min Italienska kollega hur dessa namn "klingar" enligt honom: Walter, Oscar, Karl, Nils och Eric. Alla namnen är enligt honom ok. Walter är ganska vanligt i Italien. De övriga är ok men ovanliga.

Namn pà bebisar bland mina vänner här är: Alessandro, Gabriele, Andrea, Matteo, Filippo, Daniele, Mattia, Marco, Tommaso, Alessio, Samuele, Michele och Romeo men jag tycker inte nàgot av dessa fungerar bra i sverige. Skulle vara Filippo i sà fall.

Hugo, hàller med. Fint namn men det làter inte bra pà Italienska.

För namn i Italien kan du kolla pà nomix.it.

Lycka till ;-)

Vicky sa...

Superduper Grattis!

Svenska, beprövade (eftersom det är namnen på barn till svenska mammor i Italien) killnamn som funkar bra här i Italien är Emil, Nils, Oliver och även Vincent faktiskt.

Lycka till nu på sluttampen :)

Gunilla sa...

"Pojkbands-" Eric och Oscar! ;)

Emmama sa...

Stooor grattis, hurra! Jag tänkte DIREKT på Max, vet inte varför men det är fint! Även Vincent och Leo ... Hur låter det? :) Kram!

Camilla Toniolo sa...

Stort tack igen!!
Vi hade ett långt namnsamtal i går kväll där flera nya tänkbara namn dök upp. Och jag tror minsann vi har nått fram till ett beslut! Vilket det är avslöjar nog inte riktigt än. Det ska få sjunka in lite först. :-)

Martina sa...

Grattis! Hade ingen aning om att du var gravid, vad roligt! Hoppas allting gar fortsatt bra.

Vad gäller namn sa gillar jag italienska namn, Alessio, Paolo...

Kramar