2010-10-09

Skön dag!

Vi tog en tur till Bellinzona på eftermiddagen. Gick upp till Castelgrande (en riktigt riddarborg enligt Axel) och lekte på borggården med den fantastiska utsikten, klättrade upp i tornen (jag satt nedanför under ett stort träd och vinkade till min fina familj), gick balansgång på stenmurar, klättrade i bergen osv. En god fika och en promenad genom stan hann vi också med. Barnen sprang och klättrade hela eftermiddagen, så de var helt slut!

Efter prat om den svenska företeelsen "fredagsmys" tyckte jag att det lät som en rätt trevlig idé. Vi bestämde oss för att testa idag och modifierade konceptet till "lördagsmys" samt slog ihop det med lördagsgodiset. Dvs först film ("Heidi" på tyska för det är ju enda gemensamma språket i familjen) med plockmat i soffan, därefter lördagsgodis och slutligen välling innan båda två fullständigt stupade i säng. Men nu måste jag fråga er fullfjädrade fredagsmysare; Vad äter ni egentligen för barnvänlig soffmat? Här blev det vårrullar, olika ostar, oliver, fyllda skinkrullar och små dubbelsmörgåsar med ägg och kaviar. Men vi behöver nog lite variation. Så hit med era fredagsmysmenyer är ni snälla! :-)

4 kommentarer:

Vicky sa...

Bellinzona låter mysigt. Är väl eg max 2 tim från oss, men vi har aldrig stannat utan bara dragit förbi p motorvägen.
Vi är nog inga fullfjädrade fredagsmysare, för mat i soffan förekommer öht inte hos oss :)
Däremot ser vi gärna en film tillsammans efter maten. 1 av 10 gånger förekommer möjligen lite nötter eller popcorn.

Maria sa...

Låter som en mysig dag:).

Inte heller vi fullfjädrade fredagsmysare, men plockmat går alltid hem hos lilla fröken. Fajitas, tacos eller egentligen allt där hon kan välja mellan en massa saker och plocka och äta som hon vill. Då blir det mysstund vid middagsbordet för oss alla;).

Marlene sa...

Jag kan inte heller hjälpa till. Vi fredagsmyser inte alls. Fredagskvällen är som alla andra kvällar om vi inte har vänner pà middag. Barnen skulle nog uppskatta plockmat i soffan. Jag skulle nog ha bröd, ost, torkat kött, salami, gurka- och morotsstavar med dipp och grissini, om det ska ersätta middagen. Ar det efter middagen sa skulle jag kunna ställa fran salta pinnar, popcorn, chips och grönsaksstavar, fast jag har aldrig provat. Barnen skulle tömma skàlarna pà 10 minuter och sen fà ont i magen ;-)

Ulle sa...

Fredag = TACOS, alltid och jämt! Ingen fredag utan Tacos :o)