2010-10-28

Julmust och pepparkakor

Idag har jag varit pa "Bottega Svedese", dvs Ikeas svenska butik, och bunkrat upp med julmust, pepparkakor, juleskum, glögg och sill. Den svenska julskinkan som de brukar ha varje ar (saom är färdigkokt, fryst och färdig att griljeras) var slut och kommer inte igen. I OKTOBER!?! Pepparkaksdegen skulle de dock fa igen. Bra. För inte har jag lust att göra pepparkaksdeg när man kan köpa den färdig, utan att behöva leta efter en massa olika kryddor och ingridienser vars italienska översättning kommer bli bökig. Om det ens finns. Köttbullar kom ocksa med hem, fast det far vi nog göra hemlagade innan jul. Prinskorv och lite annat hade vi väl ocksa behövt. Undra om det finns här?

Känns lite trist att fira jul ensamma i ar. Tror jag. Det kanske bara blir skönt, efterssom vi da kommer ha en 14-dagars bebis här hemma. Men vi vill ju att det känns speciellt och juligt för barnen, sa vi far nog anstränga oss lite. Det vill säga - allt bör fixas innan 10:e december. Hade mina eller Marcos föräldrar kommit hit hade vi ju fatt hjälp med julandet, men sa blir det inte i ar. Asch, det blir nog bra. Pepparkakor, tomte och julklappar lär ju göra dem lyckliga. :-)

4 kommentarer:

Anna sa...

Camilla, jag är HELT säker på att du och Marco kommer att fixa en en jättemysig jul för eran lilla familj. Och med en liten till så kan det ju inte bli fel.

Annina sa...

REDAN?! Vilken framförhållning, jag har knappt ens tänkt tanken "jul" än... Ikea here I come!
Jag har en jätterolig fejkgran som jag köpte i Rom, med blinkande lampor i olika färger (omöjligt att hitta vita lampor, vitt glitter, röda kulor... så jag satsade på en "ful men rolig gran" istället), den kanske kommer fram i år. Oj nu fick jag julstämning!

Vicky sa...

Jo, skinkan brukar ta slut fort. Men du kan trösta dig med att den jag fick tag på ett år var väldigt vattnig. Prinskorvar brukar finnas frysta till jul på vårt IKEA. Vi åker till Sverige innan jul och jag passar nog på att handla lite där. Just nu har jag nämligen inte tid till några IKEA utflykter tyvärr...

Marlene sa...

Oj dà, redan. Fast vi brukar klara av julen ändà med annan skinka. Undrar om det bara är svenskar som handlar skinka pà IKEA? Det finns ju inte sà mycket svenskar i Lugano...