2009-12-27

Jul i Wiesbaden

I år blev det julfirande hos Marcos föräldrar i Wiesbaden. Vi, svärföräldrarna och svägerskan med familj. Tja, vad ska man säga... Det blir liksom ingen riktig jul utan skinka och julmust. Och de egna föräldrarna. Och Kalle Anka. Men det kan bli rätt bra ändå.
Vi är ju en internationell familj med inslag av Sverige, Tyskland, Italien, Belgien, Indien och Luxemburg så jularna blir rätt... blandade. Både språkligt och matigt. Det finns inget språk som vi alla har gemensamt så det mixas friskt mellan sisådär fem språk. Maten varierar mellan gåslever och champagne ena dagen och sill och snaps andra dagen.

Den här gången hann vi med Weihnachtsmarkt inne i Wiesbaden. Tyskarna ÄR verkligen bra på sådant. Axel åkte karuseller tills han höll på att storkna, jag fick en varm choklad och det fanns tom rätt snygga saker att shoppa i de små julstugorna. Och hela stan var smyckad med stjärnor, julgranar och vacker belysning.

Axel och kusinen Alex (ja, så stor var fantasin hos svågern och svägerskan när de fick barn ett år efter oss...) tyckte att tomten var jättespännande och fick naturligtvis mängder med paket. Axel var mest nöjd med sin hett önskade trumpet och på delad andraplats kom poliströjan och den stora brandbilen. Själv är jag mäkta nöjd med min De Longhi Nespressomaskin. Jag har testat den för första gången idag och det blev utmärkt. Nu ska jag prova mig genom sortimentet av olika kaffesorter så jag hittar den jag tycker mest om.











1 kommentar:

Mikaela de Ville sa...

Haha, vilken arg liten polis! Och söt!