2010-01-13

Kur?

Tyskarna har någonting som de kallar "Kur" som de är helt till sig över. Det innebär att slitna mammor tar med sina barn och åker till ett kurhotell i tre veckor. Där får de maten serverad, sängen bäddad, rummet städat, barnen passade och "behandlingar" av olika slag. Det kan handla om allt från massage till konstterapi och kostrådgivning. Och allt betalas av sjukförsäkringen.

En av mina tyska vänner har nu precis bokat en sådan Kur. Tre veckor i Bayrischer Wald i mars. Utan maken, med barnen. Hon ser det som en enooooorm avlastning. En annan bekant var på annan kur i sex (!) veckor med sin treåring och sina ettåriga tvillingar.
Jag är förundrad. Och nyfiken. Kanske borde jag testa innan vi flyttar härifrån?

1 kommentar:

Mikaela de Ville sa...

Jag vill också på kur. Jäklar i mig vad skönt det lät. Iofs skulle jag inte vilja att någon främling passar mitt barn, men man kan kanske ändå... kuras... litegrann?