2009-10-16

Stickningen

Mikaela frågade om stickningen. Så här är det:
Jag hade inte stickat sedan syslöjden på mellanstadiet och avskydde allt som hade med nål och tråd att göra. Men så blev jag ju beordrar VIIIILA i våras och höll på att dö av tristess. Det enda jag kunde komma på att ägna mig åt var sudoku, korsord och stickning. Så jag testade. Och det var faktiskt kul. Eller teraputiskt och lugnande kanske är rätt ord. Jag stickade ialla fall en liten grå klänning till Clara och fortsatte sedan av rena farten med ytterligare fyra klänningar i olika färger och storlekar.



Sedan hittade jag en site med mönster och bestämde mig för sticka den här kjolen till mig själv. Fast i enfärgat grått garn.



Som synes är den veckad nertill och tar därför ungefär trehundra år att sticka. Än så länge är den väl sisådär 20 cm bred. Saknas alltså en bit...

2 kommentarer:

Mikaela de Ville sa...

Men herregud så imponerande! Och så fiiint! Clara är ju helt bedårande! Och det kommer förstås du också vara i fina kjolen när den är klar. Förstår att den tar tid, ojoj, mitt tålamod hade tagit slut för läääääänge sen!

Ulle sa...

Jätte fint - verkligen - du imponerar :o)