2010-03-18

Fullspäckad vecka

Den här veckan har Marco varit i Lugano och fixat uppehållstillstånd, öppnat bankkonto och skrivit på ytterligare några papper. Han skickade över bilder på ett soligt Lugano så nu känns det rätt lockande.

Jag och barnen har en aktiv vecka här hemma under tiden. I måndags var vi på alldeles fantastiska Deutsche Museum. Det är ett museum om ALLT. Det är gigantiskt stort och man skulle antagligen kunna tillbringa några veckor i sträck där utan att ha sett allt. Vi nöjde oss med en 8-timmars dag (så länge har jag aldrig varit på ett museum förut!) och Axel var helt lyrisk. Han fick sitta i en brandbil och trycka på alla knappar, lära sig styra ett flygplan, gå in i ett fraktplan, titta på glasblåsning, austronauter med rymdfarkoster av olika slag, mekaniska leksaker, leka med vatten och lära sig om hur man borrar efter vatten och hur slussar fungerar, spela olika instrument och jag vet inte allt... Väl hemma igen stekte jag pannkakor (visst var det ambitiöst efter en sådan dag?!) och sedan stöp vi i säng alla tre.

På tisdagen vaccinerades Clara medan Axel var på naturdagis och därefter åkte vi direkt till Ikea och tillbringade resten av dagen med korv-med-bröd, lekrum och prinsesstårtefika.

På onsdagen tog jag Clara till osteopaten (oh, underbara kvinna!) medan Axel var på dagis och lekte i vårvädret. Jag hann med en sen frukost i solskenet nere vid Isar (floden som rinner genom bla Bad Tölz och München). Direkt från dagis tillbaka till Bad Tölz där vi åt lunch ute i solen, matade änderna, lekte på lekplatsen och kastade otaliga stenar i Isar.

Idag skulle vi haft en heldag på djurparken i München, men Clara är förkyld och vill bara sova och Axel vaknade alldeles för tidigt och är jättetrött och gnällig. Det blir en lugn dag här i krokarna istället.

Ikväll kommer Marco hem, lagom till sin egen födelsedag, på lördag är det dags för heldag i Svenska skolan och på söndag ska jag sitta i en stol i solen och läsa böcker - bara för mig själv. :-)

2 kommentarer:

Martina sa...

Andas!

Later stressigt, ambitiöst och mysigt pa samma gang.

Men det är samma här, det gar i ett hela tiden!

Kram

Camilla Toniolo sa...

Det är faktiskt enklare att åka iväg göra saker och aktivera oss än att vara hemma. Är vi hemma tvingas jag nämligen leka med smurfar, vilket jag tycker är urtråkigt... ;-)