2009-09-22

Choklad

Mitt underliga och alltför höga blodtryck bekymrar mig lite, så jag surfade om det på nätet och hittade tips om vilken mat som sänker blodtrycket. Bla hittade jag det här:

"Det är faktiskt vetenskapligt bevisat att en bit choklad om dagen kan sänka blodtrycket. Det visar en tysk studie som nyligen publicerades i den amerikanska tidskriften Journal of the Amrican Mecical Association.
Av 44 personer mellan 56-73 år som alla hade förstadium till högt blodtryck eller mild hypertoni åt hälften 6,3 gram mörk 85-procentig choklad och hälften lika mycket vit choklad i 18 veckor. Alla som åt mörk choklad sänkte blodtrycket, men hos de som åt vit choklad var blodtrycket oförändrat. Den mörka chokladen gav inte viktuppgång, höjda blodvärden eller förhöjt blodsocker. Enligt forskarna är det troligtvis de flavonoler som finns i kakao som ger den goda effekten."


Synd att det inte var mjölkchoklad, för jag är inte vidare förtjust i mörk choklad. Men för hääälsans skull kan jag ju offra mig och ta en bit ibland.

2 kommentarer:

Mikaela de Ville sa...

Jamen absolut! För hälsans skull. Tror jag måste anamma det jag med, som för att hålla mitt låga blodtryck lågt liksom! :o)

Rally sa...

Hej!

Jag har hittat hit och ville lämna en hälsning. Jättefin bild på syskonen! Vilka sötisar! Jag älskar mörk choklad och har lägst blodtryck i hela världen (typ), så se till att peta i dig lite! Kram!