2010-02-28

Skoldag

Igår var det skoldag för Axel igen. Det innebär en timmas bilkörning, tre timmars undervisning, därefter lite prat med andra svenskar, inpackning av vagn och två barn och sedan en timmas körning hem igen. Nästan en heldagsaktivitet alltså. Men väl värd jobbet.

Igår var jag med under sångstunden den första halvtimman. De har fått en ny rytmikfröken som är operasångerska, men jobbar med barnrytmik sedan hon själv fick barn och inte längre vill jobba kvällstid. Och hon var sååå bra! Barnen i svenska skolan träffas ju bara just där och det en gång varannan lördag. De känner alltså varken varandra eller fröken särskilt bra. Trots det lyckades hon motivera dem till att dansa, sjunga, rimma och spela så till den milda grad... Och jo, de föräldrar som valt att stanna var också med. Det var skitkul! :-)

Efter den inledande halvtimman gick jag och Clara ut på långpromenad i solskenet. Här är vår nu och i slottsparken, som ligger precis brevid skolan, var det fullt med folk och tom en och annan joggare iförd shorts och t-shirt. Jag satte mig på ett café i solen och drack varm choklad och åt cheesecake med blåbär och hade det riktigt härligt.

Axel hade fortsatt dagen med att pyssla en snöflinga, lyssna på saga om ett äppleträd, göra ett collage med vinterlandskap och leka på lekplatsen på rasten.
Skön lördag helt enkelt.

PS. Här kommer mammaskrytet: Axels fröken kom fram till mig efteråt och sa att Axel är en så härlig och fin kille och dessutom så go mot de andra barnen. Mammahjärtat blir lyckligt av att få höra sådant!

1 kommentar:

Mikaela de Ville sa...

Vår, vår, vår! Den som ändå fick vår! Oj så jag längtar...