2010-02-23

Waldorf

Någon som har koll på Waldorfpedagogiken? Jag har det egentligen inte. Men efter att ha fått veta att de kommunala dagisen i Lugano har upp till 25 barn/grupp, en pedagog/grupp, fasta 7-timmarsdagar utan möjlighet att hämta tidigare och inte särskilt mycket utomhusvistelse, så krävdes det att vi hittade något alternativ. Även om det kommunala råkade ligga 100 meter hemifrån och vara gratis.

Waldorfdagiset (som också har skola upp till 12:e skolåret om man vill fortsätta med den) blev jag rekommenderad av en tyska som just flyttat till Lugano med sina barn som är lika gamla som Axel och Clara. (Kontaktnätet ökar minsann.) I morse ringde jag och pratade med dagiset och fick veta att det är max 18 barn/grupp och 2 pedagoger/grupp. Det är ett förmiddagsdagis, men med möjlighet att låta barnen stanna till kl. 15.00 om och när man har behov av det. De är ute så mycket som möjligt, även vintertid. Dessutom får de en ny dagisbyggnad till höstterminen. Man får visserligen köra en kvart för att komma dit och betala 450 Franken/månad. Men det verkar ju vara värt det.

Men Waldorfpedagogiken då? Någon av er som har erfarenhet av den?

3 kommentarer:

Vicky sa...

Det kommunala alternativet låter väldigt italienskt och oflexibelt. Mina barn går (gick) på privat dagis eftersom dottern inte fick plats på det kommunala när det var dags för henne att börja vid 3 års ålder. Det har vi inte ångrat en sekund. Deras dagis är engelskspråkigt men tillämpar ingen namngiven pedagogik så waldorf har jag ingen erfarenhet av...

ida sa...

jag har vänner som har gått i waldorf-skolor och mina samlade intryck är (som alltid) att det är både bra och dåligt. till det förra hör ju det man kan tänka sig som att det ger plats åt individen, skapar trygghet, främjar kreativitet osv. det negativa är väl att det är lite flummigt. vissa barn vill ju verkligen gå i stora-barn-skolan och då kan waldorf bli lite för mycket dagis. dessutom om man inte har sjukt bra pedagoger som klarar av det här med att de "gör sina läroböcker själva" så kan det ju spåra lite.. jag tror att det kan vara jättebra beroende på lärarna som sagt och på barnen som går där. det verkar inte ge väldigt bra förberedelse inför gymnasiet däremot, om barnen ifråga nu ska gå där.

Camilla Toniolo sa...

Tack Vicky och Ida!
Det verkar som att det lutar åt det här dagiset för vår del. Sedan får man kanske ta sig en funderare på hur vi gör med skola. Det verkar som att det kan bli komplicerat att byta skolsystem mitt i, så börjar man med Waldorfskola är det nog bra att fortsätta med det hela vägen. De har ialla fall 12-årig Waldorfskola i Lugano så det inkluderar ju hela utbildningen fram till universitetet.

Stort tack igen för er input!